PLÁN
Program poradenských služeb
šk. rok 2023-2024
Poskytování poradenských služeb ve škole vychází z vyhlášky č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.
Naše škola zabezpečuje poskytování poradenských služeb školním poradenským
pracovištěm - ŠPP, ve kterém působí výchovný poradce, školní metodik prevence.
V případě potřeby bude přizván vyučující se vzděláním ve speciální pedagogice, pedagog s praxí asistenta pedagoga.
Všichni úzce spolupracují s vedením školy, třídními učiteli, dalšími učiteli, asistenty pedagoga a vychovatelkami školní družiny.
Poradenská služba je poskytována žákům a jejich zákonným zástupcům zdarma.
Účel poradenské služby školy:
- Vytváření vhodných podmínek pro zdravý tělesný, psychický, sociální vývoj žáka, pro rozvoj osobnosti žáka
- Naplňování vzdělávacích potřeb a rozvoj schopností, dovedností a zájmů žáka v průběhu vzdělávání
- Prevence a řešení výukových a výchovných obtíží, projevů různých forem rizikového chování, které předchází vzniku sociálně patologických jevů
- Vytváření vhodných podmínek pro vzdělávání žáků se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním a sociálním znevýhodněním
- Vytváření vhodných podmínek, forem a metod práce pro žáky, kteří jsou příslušníky jiných kultur nebo etnických skupin
- Vytváření vhodných podmínek, forem a metod práce pro žáky nadané a mimořádně nadané
- Vhodná volba dalšího vzdělávání a pozdějšího profesního uplatnění
- Zmírňování důsledků zdravotního postižení, zdravotního znevýhodnění a sociálního znevýhodnění a prevence jeho vzniku
- Rozvíjení pedagogicko-psychologických a speciálně pedagogických znalostí a dovedností pedagogických pracovníků ve škole
- Konzultační a poradenskou činnost pro rodiče a pedagogy v oblasti výchovy a vzdělávání
Zaměření a cíle poradenské služby školy:
Prevence školní neúspěšnosti
Posílit průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a výchovnými problémy, vytvořit tak předpoklady pro jeho snižování. Prohloubit včasnou intervenci při aktuálních problémech jednotlivců i třídních kolektivů.
Prevence sociálně patologických jevů
Důsledně se věnovat všem projevům rizikového chování žáků, a tak předcházet vzniku sociálně patologických jevů a dalších problémů souvisejících se vzděláváním. Prohloubit včasnou intervenci při aktuálních problémech jednotlivců i třídních kolektivů.
Zaměřit se na příčiny záškoláctví a na skryté záškoláctví (častá krátkodobá absence, opakované rodinné důvody…)
Kariérové poradenství
Poskytovat žákům i jejich zákonným zástupcům informace pro vhodnou volbu další vzdělávací cesty. Vést žáky k vhodné volbě dalšího vzdělávání a profesního uplatnění.
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Připravit podmínky a rozšířit možnosti integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním.
Zmírňování důsledků zdravotního postižení, zdravotního znevýhodnění a sociálního znevýhodnění a prevence jeho vzniku.
Poskytování podpůrných opatření pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, sledování a vyhodnocování zvolených podpůrných opatření.
Vybudovat příznivé sociální klima pro integraci kulturních odlišností a přijímání sociálních odlišností na škole.
Logopedická péče
Zabezpečit odbornou činnost v prevenci, diagnostice a logopedické intervenci u žáků s narušenou komunikační schopností.
Žáci nadaní
Připravit vhodné podmínky, formy a metody práce pro žáky nadané a mimořádně nadané.
Další vzdělávání pedagogických pracovníků
Poskytovat metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických poznatků a dovedností do školních vzdělávacích programů.
Podporovat rozvoj pedagogicko-psychologických a speciálně pedagogických znalostí a dovedností pedagogických pracovníků školy.
Spolupráce s poradenskými zařízeními
Rozvíjet spolupráci školskými poradenskými zařízeními (PPP, SPC, SVP) a dalšími poradenskými zařízeními (ÚP – informačně-poradenské středisko)
Integrovat poradenské služby poskytované školou se službami školských poradenských zařízení (dále OSPOD, Policií ČR, státními institucemi).
Spolupráce se zákonnými zástupci
Prohloubit a zlepšit spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci.
Personální zajištění poradenské služby
Výchovný poradce koordinuje výchovu k volbě povolání, provádí průzkum volby povolání mezi žáky. Řídí práci učitelů v oblasti výchovných a vzdělávacích problémů žáků. Vede agendu žáků vyšetřených ve školských poradenských zařízeních. Kompletuje individuální vzdělávací plány, plány pedagogické podpory. Spolupracuje s pedagogy, asistenty pedagoga, zákon. zástupci, metodikem prevence.
Metodik prevence působí na výchovu žáků ve vztahu ke zdravému životnímu stylu, posiluje kladné vlastnosti žáků, připravuje je pro život bez negativních sociálně patologických jevů. Spolupracuje se vzdělávacími institucemi, které nabízejí volnočasové aktivity. Věnuje pozornost oblasti ochrany zdraví, problematice přenosných chorob, sexuální výchovy, hygieny a prevenci. Upozorňuje na patologické jevy (šikana, ostrakismus, vandalismus, brutalita, kriminalita, rasismus, hazardní hry). Spolupracuje s pedagogy, asistenty pedagoga, zákon. zástupci, výchovným poradcem, informuje o organizacích, které slouží prevenci a sociálně právní ochraně dětí.
Koordinátorka školního poradenského pracoviště
Mgr. Jana Říhová - výchovná poradkyně
Konzultační hodiny: pondělí 13:50 - 14:20 h
Jiný termín je možný po telefonické domluvě
Kabinet českého jazyka (hlavní budova – přízemí)
tel.: 385 721 421
Další členové školního poradenského pracoviště
Mgr. Jana Suchanová - školní metodik prevence
Konzultační hodiny: pondělí 13:50 - 14:20 h
Kabinet českého jazyka (hlavní budova - přízemí)
tel.: 385 721 421
Činnost jednotlivých členů bude během škol. roku probíhat ve vzájemné spolupráci dle potřeby. V případě projednání závažných problémů svolá koordinátorka pracovní poradu všech členů za účasti ředitele a zástupkyně školy.
V Týně nad Vltavou 1.9. 2023
Vypracovala: Mgr. Jana Říhová, výchovná poradkyně
Ředitel školy: Mgr. Miroslav Vašica